„Gdyby poszukiwać dominanty, która spaja najnowszą interpretację twórczości Tadeusza Różewicza w ujęciu Krystiana Macieja Tomali, należałoby wskazać opowieść o stawaniu się mężczyzną – o procesie nieustannego konstruowania i przekształcania męskości, pełnej napięć oraz poddawanej ciągłym renegocjacjom.
Tomala zrywa z dominującym kanonem badań skupiających się niemal wyłącznie na poezji i dramacie Różewicza. Zamiast tego kieruje uwagę na teksty mniej oczywiste, pomijane w recepcji, takie jak proza – szczególnie powojenna.
W ostatecznym rozrachunku BIOgrafia mężczyzny okazuje się nie tylko studium o męskości w pisarstwie Tadeusza Różewicza, ale też subtelną, intelektualnie odważną próbą przedefiniowania sposobu, w jaki można dziś uprawiać krytykę literacką w duchu studiów genderowych czy, zawężając, critical studies on men and masculinites”.
W dwutygodniku kulturalnym ArtPapier (nr 13 (517), 1 lipca 2025) ukazała się recenzja książki Krystiana Macieja Tomali BIOgrafia mężczyzny. Formy męskości w pisarstwie Tadeusza Różewicza, autorstwa Aleksandry Dębińskiej.